Trojan Workout; Short Safe Strong

* door Martijn Bos, ontwikkelaar van de trainingsmethode Trojan Workout –

Trainen doe je altijd met een doel. Deze verschilt per persoon maar voor de meeste mensen geldt het zelfde. Je traint voor een gezond en sterk lichaam dat er goed uit ziet. Alleen is het de vraag of je met je training werkelijk je doel effectief bereikt. Het lijkt soms of het er meer om gaat hoe moe je wordt tijdens een training dan om wat je er mee bereikt. Fitness trends spelen hier slim op in door een campagne te starten over hoe stoer je bent als je een bepaalde workout vol houdt of hoe speciaal het is om hard te trainen. De vraag is wel of dit ook is wat je uiteindelijk wilt bereiken. De grote vraag is: train je voor een trainingsresultaat of meer om het gevoel dat je aan een training over houdt? Dit is namelijk niet het zelfde. Veel mensen sporten met het gegeven dat zonder extreme vermoeidheid je geen resultaten kunt bereiken. Het idee dat vermoeidheid na afloop bepalend is voor het resultaat tijdens je training is een hardnekkige mythe die nog steeds een groot draagvlak heeft bij sporters en in de fitness wereld. Dit is onterecht.

Net als vermoeidheid zien mensen vaak trainingsduur en volume als belangrijke pijlers voor een goeie training. Helaas zit er aan deze opvatting een groot risico vast. Om blijvend effect te hebben van je training, over een lange termijn moet je kwaliteit boven kwantiteit plaatsen. Tevens verdient gezondheid de voorkeur boven getraindheid. Wanneer je echter een workout doet waarbij het doel is om zo veel mogelijk herhalingen binnen een bepaalde tijd te maken, zal je de voorkeur niet leggen bij kwaliteit van bewegen maar bij het halen van zoveel mogelijk aantallen, ook met een minder goede techniek. Het gevolg is een onveilige beweging en blessures.

Dit zelfde geld in zekere mate voor hardlopen. Met hier en daar een uitzondering zijn de meeste mensen niet goed gebouwd om een uur lang, gedoseerd hard te lopen. De vraag is of mensen überhaupt zijn gemaakt voor duurloop. In de dierenwereld zijn het vooral de prooidieren die gemaakt zijn voor duurloop ;-)

In het bijzonder als mensen willen afvallen is hard lopen geen verstandige keus. Het lichaam is al te zwaar en door continue schokbelasting is de kans op enkel, knie, heup en rug blessures een bijna logisch gevolg. Daarbij moet ook nu weer gezegd worden dat naarmate mensen langer achter elkaar hardlopen, er steeds minder aandacht wordt besteed aan het juist bewegen. Iets wat bij sprinten nooit zal gebeuren. Wellicht is het een herkenbaar beeld; mensen sjokkend en zwoegend langs de weg zien rennen. Ingezakte schouders, kromme rug, een "botsende" landing en een niet heel gelukkig gezicht. En dat met als doel gewichtsverlies? Een goede reden om te gaan hardlopen is vooral omdat je het leuk vindt om te doen of omdat je bijvoorbeeld ademhalingstechnieken wilt trainen tijdens de inspanning. Maar als je doel is om sterker te worden en gewicht te verliezen zijn er veel betere keuzes te noemen.

Het lichaam is gemaakt om te bewegen. Om je lichaam optimaal te kunnen laten functioneren, is het een vereiste om met enige regelmaat (2-3 keer per week) je hartslag omhoog te brengen en intensief te bewegen. Je hersenen kunnen veel beter functioneren als er geregeld, onder verhoogde snelheid bloed door het lichaam wordt gestuurd, als gevolg van de training. Sporters die kort en intensief sporten hebben veel energie gedurende de dag. Een oorzaak hiervan de een verandering in de hormoonspiegel als

gevolg van de training. Daarnaast worden mensen onder de juiste omstandigheden elke training iets sterker. Met als het gevolg een verhoogde stofwisseling waardoor je vet verliest en een kleiner risico loopt op pijn en spier- en gewichtsklachten.

Maak kennis met Trojan Workout. Trojan Workout is een unieke trainingsmethode.

Een Trojaan moet goed getraind zijn maar moet altijd energie over houden na zijn training om zich te kunnen verdedigen tegen vijanden. Dit is meer een metafoor dan een historisch feit maar het is goed dit gedachtegoed vast te houden. Een Trojan is in staat om dagenlang zijn zware harnas, zwaard en schild met zich mee te dragen maar heeft altijd nog de energie om een sprintje te trekken als hij eten wil vangen of collega te hulp wil schieten.

Een Trojan Workout duurt maximaal 30 minuten. De training geschiedt op een veilige manier waardoor deze voor iedereen toegankelijk is. Er is eigenlijk niks zo dom om geblesseerd te raken tijdens een training, als je bedenkt wat het doel van je training is. Elke training wordt je iets sterker zonder dat je extreem vermoeid raakt. Kracht is bij Trojan Workout de belangrijkste trainingsvariabel. Je kunt dit een beetje vergelijken met een glas water. Het glas is de basis om het water, in dit geval de resterende trainingsvariabelen zoals uithoudingsvermogen, mobiliteit en snelheid bij elkaar te kunnen houden. Met een sterk lichaam zijn deze het beste te realiseren. De intensiteit is leidend bij een Trojan Workout. Dat betekend in het geval van een kettlebell training dat het gewicht van de kettlebell steeds zwaarder wordt. Mannen starten met een gewicht van 16kg en gaan daarna naar 24kg. Vrouwen starten met 12kg en gaan daarna naar 20kg. In het geval van training met je eigen lichaamsgewicht bepaald bij Trojan Workout het vermogen om je lichaam te kunnen controleren onder een toenemende hefboom en asymmetrie de intensiteit van een oefening. In andere woorden; de variatie van die oefening. Kun je bijvoorbeeld een push-up vanaf je knieën juist uitvoeren, ga je naar de uitvoering waarbij je op handen en voeten staat. Gaat dat goed, kun je kiezen voor een aantal variaties waaronder bijvoorbeeld een uitvoering met één arm. Wil je een uitdaging? Probeer dan maar eens een volledige push-up op één arm en één (tegengesteld) been met een vlakke rug en met je schouders veilig ingetrokken.

Trojan Workout wordt in steeds meer locaties in Nederland gegeven. Blijf op de hoogte en volg ons op www.trojanworkout.nl en https://www.facebook.com/trojanworkout