Experiment geslaagd!

Door Maarten Kruijt

Na maanden van trainen sta je er dan. Op de Coolsingel jezelf af te vragen wat je in godsnaam aan het doen bent. Om je heen hoor je mensen over hun voorbereiding vertellen en wat ze hebben afgezien. Nu heb ik ook een zware voorbereiding achter de rug, maar toch even anders. Dan ga je toch ineens twijfelen.

Dan gaat dat kanon af en dan moet je wel. Alle twijfel glijdt er van af en ik weet dat er nog maar 1 optie is, en dat is uitlopen. Eerste obstakel is toch wel gelijk aan het begin en dat is de Erasmusbrug. Dat ding is toch nog best steil. Het leuke aan deze brug is toch wel dat je hem na 25 kilometer nog een keer tegenkomt. Na een kleine 23 kilometer komt het tweede obstakel. De linker hamstring gaat een beetje vervelend doen. Toch nog even wat eten en drinken en het moet goedkomen. Gelukkig komt het na de brug ook weer goed.

Daarna ga je aftellen. Nog 14 kilometer... nog 13... dan ga je door Crooswijk, en daar word ik bijna vooruitgeduwd door het enthousiasme. Maar dan komt het Kralingse bos. Het zwaarste gedeelte. Er komen toch wat kleine krampjes in de bovenbenen en voeten, maar ik ben er bijna. Op dit moment is stoppen al helemaal geen optie want als ik naar huis ga kom ik praktisch over de finish. Even doorgaan nog.

Crooswijk weer in en dan ga je op de automatische piloot. Het begint nu echt niet meer leuk te worden, maar ja die laatste 2 kilometer pak ik dan ook wel mee. De bocht in naar de stad, de kubuswoningen onderdoor en dan naar de befaamde finish. Mensen staan je rijen dik aan te moedigen waardoor je voor je gevoel steeds harder gaat (In het echt zal het er een stuk minder fraai hebben uitgezien). En dan ben ik er. 4 uur en 58 minuten later vanwaar ik begonnen ben. Dat punt waarop ik dacht waar ik in godsnaam mee bezig was. Dat punt telt niet meer ik ben er.

Experiment geslaagd dus! Je kan met alleen kettlebelltraining en bodyweighttraining een marathon lopen. Nu ligt het natuurlijk wel aan wat voor trainingen je doet. Ik heb de kettlebell gebruikt voor mijn benen en mijn core en calisthenics voor mijn bovenlichaam (dat deel wordt nog vaak onderschat bij het lopen). Voor mijn kettlebelltrainingen heb ik voornamelijk gebruik gemaakt van de swingtechnieken: De swing, snatch en de clean. En ook de squat.

Al deze oefeningen heb ik in verschillende variaties qua aantal en gewicht uitgevoerd. Bijvoorbeeld 1 uit het RKC book of strength. The pussy test: 25 swings, 1 halve burpee. De swings in een piramide naar 1, de halve burpees hetzelfde naar 25.
Varierend in gewicht had ik de volgende verzonnen (De vorm komt van Tim, thanks daarvoor!!) Je hebt daar wel 4 verschillende gewichten voor nodig. 20, 24,28,32

  • 20kg 30 swings, 20 squats
  • 24kg 25 swings 15 squats
  • 28kg 20 swings 10 squats
  • 32kg 15 swings 5 squats

Na elke ronde haalde ik er overal 5 vanaf. Net zolang tot alle kettlebells “op” waren.
Ik heb dus veel gevarieerd met de swingtechnieken en de squattechnieken. De squattechnieken heb ik na een tijd uitgebouwd naar de pistolsquat.

Ik ben wel van mening dat je het moet combineren met wat meer hardloop training. Mijn advies: Laat de hardloopschoenen 1 a 2 keer in de week staan en ga op zoek naar een gecertificeerde kettlebellinstructeur. Het beste van beide werelden in het geval.
Voor nu is het voor mij herstellen en weer op zoek naar een nieuwe uitdaging. Een stemmetje in mijn hoofd fluisterde na de finish al heel zachtjes: “RKCII”......