Bodyweight

De oorsprong Bodyweight Training

Na de publicatie van The Naked Warior door Dragon Door in 2003 ontstond er wereldwijd een andere kijk op Bodyweight training. Geavanceerde push-ups, pull ups en pistols werden steeds meer het boegbeeld voor functionele en absolute kracht. In 2009 verscheen de bestseller Convict Conditioning. Bodyweight training was nooit zo populair. En niet voor niks.

Een push-up op één arm en één been, is voor velen niet mogelijk zonder intensieve training. En niet slechts door het ontwikkelen van kracht in je armen. Door het leren gebruiken van een overlap aan spierstructuren, train je met deze oefening je buik en rug spieren, je billen en benen en zelfs spieren in je handen en voeten. Het samen laten werken van veel spieren binnen een zelfde oefening is een belangrijk principe van Bodyweight training.

De noodzaak van het juiste spiergebruik

In ons dagelijks leven komen we er niet meer mee weg dat onze spieren verkorten en dat onze lichaamshouding veranderd. Door veel zitten, stress en onvoldoende functionele beweging gaan je schouders hangen, verkorten je heupflexoren en verkrampen onbewust je spieren. Recent onderzoek toont zelfs aan dat zitten de meest dodelijke positie van alle lichaamshoudingen is. Dit komt onder andere door het negatief effect dat zitten heeft op het zenuwstelsel. Bodyweight is het antwoord op de negatieve effecten van dit proces.

Tijdens Bodyweighttraining leer je niet alleen effectief je spieren aan te spannen; je leert ze ook ontspannen. Tijdens een les worden middels diverse oefeningen de spieren langer en sterker
gemaakt. Bodyweight training is effectief voor het verbeteren van je lichaamshouding, het regeren over je spierspanning maar ook om sterk en slank te worden.

Bodyweight training en Calisthenics razend populair

Wat veel mensen erg aanspreekt aan Bodyweighttraining is dat je er veel tijd mee kunt besparen met onverminderd resultaat. Op 1 m2 is het mogelijk om een variatie aan oefeningen te doen waar je maximaal kracht (hoe sterk je echt bent) toeneemt, je snel vet verbrand en je conditie verbetert. Zonder dat je hier materiaal voor nodig hebt, anders dan een plek om te staan.

Zoals Al Kavadlo zei: If you don’t have a floor, you’ve got bigger problems.

Of je nou groepslessen volgt of zelfstandig aan de slag gaat. De vloer en eventueel een rekstok om aan te kunnen hangen zijn genoeg. Ook kun je met weinig tijd heel veel bereiken. Het enige wat je altijd nodig hebt is kennis. Kennis om veilig en effectief te kunnen trainen.

Opleiding PCC

Naast seminars, gericht op het aanleren van technieken kun je zelf erkend PCC instructeur worden. Ieder jaar wrdt er in Nederland een Progressive Calisthenics Certification georganiseerd. De opleiding is goed voor personeel van sportscholen en fitness cetra, privé trainers, sportinstructeurs maar ook topsporters, coaches en enthousiastelingen die alles willen leren over Bodyweight training.

De opleiding is voor iedereen toegankelijk. Je hoeft geen gedegen trainingsachtergrond te hebben. Passie voor trainen met je eigen lichaamsgewicht is voldoende.

De certificering is niet bedoeld om de deelnemers 3 dagen lang uit te putten met diverse oefeningen. Na de cursus ben je in staat om variaties van alle basisoefeningen in te zetten voor jezelf of voor een ander.

Enkele onderwerpen die aan bod komen zijn:

  • De allerbeste buikspier oefeningen
  • Differentiate voor starters en gevorderden binnen de basis oefeningen:
- one arm pushup
- pistol
- leg-raise
- tactical pull-up e.a.
  • verbeteren lichaamscontrole voor bewegen waarvoor het lichaam is ontwikkeld
  • combineren van bodyweight oefeningen voor optimaal resultaat
  • begrijpen en toepassen van algemene trainingsprincipes
  • PCC Century Test

Kijk voor meer informatie op www.dragondoor.com. In de agenda op onze homepage kun je zien wanneer de volgende opleiding in Nederland wordt verzorgd.